Taggar

, , ,

Det här kan vara det sista blogginlägget jag får skriva på MEC Sweden. Företagets VD håller nämligen på aik och delar av det här inlägget kan innehålla saker som inte riktigt faller honom i smaken. Dessutom blev inlägget så sjukt långt att jag troligen tröttar ut 99% av er som klickat er hit och blir kickad som skribent bara för det.

En av fördelarna med att arbeta på en mediebyrå är all tillgång till data och i mitt dagliga arbete med målgrupper och konsumentinsikter är detta ovärderligt. Jag tänkte försöka beskriva hur jag menar genom att använda någonting som står mig nära, nämligen fotboll. Sifo gör med jämna mellanrum stora konsumentundersökningar som ger en bra och övergripande bild av svenska folket. Det handlar om allt från vilka tidningar vi läser och vilka TV-program vi tittar till hur ofta vi besöker en viss butik eller dricker en viss läsk. För det här inläggets skull har jag därför använt en av deras databaser och tittat på och jämfört hur fansen för fotbollslagen AIK, Djurgården och Hammarby ser ut. Håll i er för nu blir det siffror.

Vilka har egentligen flest fans?
Första och viktigaste frågan är storleken. Vilket lag har egentligen flest fans? Viktigt att notera är att jag här har tittat på frågan vilket favoritlag man har i fotboll, av den enkla anledningen att göra jämförelserna just jämförbara. Som vi vet så har Hammarby inte haft något hockeylag senaste åren och det finns definitivt inte med som valbart alternativ i undersökningen, någonting som kan tyckas lite konstigt eftersom en av de ansvariga personerna hos Sifo håller på Bajen. Förklaringen till det kanske ligger i att han inte tycker det behövs eftersom det visar sig att Hammarby faktiskt har flest fotbollsfans i Sverige. Hela 580 000 individer har Hammarby som favoritlag i fotboll medan DIF får nöja sig med 493 000 personer och AIK med 472 000.

Antal supportrar

Men alla AIK:are, deppa inte ihop. Även om ni är minst så är ni faktiskt mest jämställda. AIK är nämligen den supporterskara som har störst andel kvinnor. Nästan hälften (48%) av AIK-anhängarna är kvinnor medan motsvarande siffror för DIF är 43% och Hammarby 38%. Bajen skulle kanske för gruppdynamikens skull behöva arbeta lite med att rekrytera kvinnor in i sitt supporterled?

Om vi sedan tittar på åldrar så skiljer det sig även där en del åt mellan lagen. Hammarbys fans är äldst (44,5 år i snitt) medan DIF har en yngre skara anhängare (40,6 år i snitt). AIK lägger sig i mitten med sin medelålder på 42,8 år i snitt och det här blir ganska intressant när man tittar på fördelningen i olika ålderskategorier. För att börja med Hammarby så är den största andelen av deras fans 45-49 år (12%). Då kan man fundera på varför och en av anledningarna kan vara att Hammarby fotboll under andra halvan av 70-talet började blomstra. 1977 tog man sig t.ex. till final i Svenska Cupen, 1979 vann deras Matte Verner skytteligan och 1980 var det Billy Ohlssons tur att göra flest mål i Allsvenskan. Under dessa år var de här 45-49-åringarna ca 10-15 år gamla och som vi vet växer supporterbaserna ganska kraftigt bland yngre under framgånseror. Samma sak ser man ganska tydligt för DIF, där den största basen utgörs av 20-24-åringar (15%). Räknar man bakåt på samma sätt så var dessa personer 10-15 år gamla någon gång kring milleniumskiftet och vad hände då? Jo, DIF gick 2000 upp till Allsvenskan från Superettan, man kom 2:a i serien 2001 och vann densamma 2002. AIK har två åldersgrupper som är lika stora på 11%. Det är 20-24-åringarna och 30-34-åringarna. AIK vann Allsvenskan 1998 och kom 2:a året därpå. Man vann även guld 1992 vilket kan vara en delförklaring till den äldre av de två grupperna. Vad kan man konstatera genom det här då? Jo, att medgångsfans faktiskt finns. I alla tre klubbarna.

Är det tre Stockholmslag vi pratar om?
Men hur står det till med geografin då? Är det verkligen Stockholmsklubbar vi pratar om? Ja faktiskt, i huvudsak. Av de tre lagens supportrar är merparten bosatta i Stockholms län. 63% av DIF:s fans är boende i huvudstadsregionen och leder därför den ligan tätt följda av AIK med 61%. Hammarbyfansen är också i huvudsak stockholmsbaserade även om deras 52% skiljer sig rätt rejält från de två konkurrenterna. Men, om bara ca 50-60% bor i Stockholm, var bor de övriga då? För AIK och Hammarby är det Västra Götaland som står för störst andel (5-7%). För DIF är det däremot närregionen Uppsala som står för största delen fans med 6%. Hammarby har dessutom en relativtstor andel av sina fans boende i Östergötland (6%) och man kan ju då undra om det kanske är harvandet i Superettan med många matcher mot lag som Åtvidaberg och Norrköping som lockat dessa?

Antal Stockholmssupportrar

När vi ändå är inne på regionala frågor så kan vi fortsätta med att genomlysa hur det ser ut vad gäller andra favoritlag. Eftersom alla tre lagen har en hel del fans i Västra Götaland kan man med intresse titta på hur många som håller på Frölunda i hockey. Här går Hammarby klart vinnande ur striden med 7%. Det är alltså drygt 40 000 personer som har Hammarby som favoritlag i fotboll som samtidigt har Frölunda som favoritlag i ishockey. Motsvarande siffror för de två andra lagen är 2% (AIK) och 1% (DIF). Kanske bör marknadsavdelningen i Hammarby fundera på att ”göra en Leksand” och flytta nästa års derby mot Assyriska till Ullevi?

När vi ändå är inne på Leksand. Det är ju omöjligt att göra en sådan här genomlysning utan att titta på hur Stockholmslagens fans ser på den klubben. Det påtalas ibland från olika håll att Hammarbys fotbollsfans håller på Leksand i hockey, men stämmer verkligen det? Jag vet inte om jag ska vara glad eller ledsen när jag skriver det men svaret på den frågan är faktiskt ja. Hela 22% av Hammarbys fotbollsfans säger att de har Leksands IF som favoritlag i ishockey. Men det blir inte riktigt rättvist att titta enbart på Bajen eftersom faktum är att motsvarande siffra för DIF är 13% och för AIK 15%. Likväl går det faktiskt inte att motsäga att Bajen = Leksand i mycket högre utsträckning än för de övriga två lagen.

Pengar och politik
Jag tänkte avsluta det här kanske onödigt långa inlägget med att titta lite på två saker som man som supporter helst inte vill blanda in i idrotten. Men det går inte att bortse från att hur mycket man än önskar att idrotten byggde enbart på lagkänsla, passion och gemenskap så är det faktiskt en hel del pengar och politik involverat också.

Vi börjar med politiken. Vid frågan om vilket politiskt parti man skulle rösta på om det vore val idag och slår ihop de som svarar ”definitivt” eller ”kanske” säger undersökningen att AIK:s fans helst röstar på Moderaterna. 41% av deras fanbase är moderater vilket kanske verkar chockerande, men näst största parti är Socialdemokraterna med 40% vilket gör visar att AIK:S fans återfinns i båda lägren. Vad gäller DIF är det kanske inte lika uppseendeväckande att 45% svarar Moderaterna medan ”bara” 37% säger Socialdemokraterna. För Hammarby är förhållandet nästan exakt omvänt med 45% Socialdemokrater och 38% Moderater. I övrigt är det ganska jämnt mellan partierna och lagen förutom för Vänsterpartiet som har störst anhängarskara hos Hammarby (21%) medan de inte är lika attraktiva hos DIF:s (12%) eller AIK:s (14%) fans.

Slutligen pengarna då. DIF-fansen har uttrycket ”Lite finare, lite bättre” och om inkomst är vore ett mått på framgång så skulle man kunna säga att uttrycket stämmer. DIF:s fans har nämligen högst medelinkomst med 285 000 kr/år följda av Hammarbyfansens 283 000 kr/år och AIK:S 265 000 kr/år. Men pengar in är ju meningslöst om man inte även har ett utflöde och därför kan det vara intressant att se hur mycket pengar fansen lägger på olika saker. Supporterkulturen är ganska starkt förknippad med märkeskläder. AIK har dessutom haft en egen klädbutik för lyxmärken och häromdagen lärde jag mig att Lyle & Scott har tagit fram en speciell AIK-tröja med klubbmärke och allt speciellt för dessa fans och därför är det rätt intressant att se att AIK:s fans faktiskt är de som lägger minst pengar på herrkläder. Men kanske är det så att bomberjackor och kängor är rätt billiga nu för tiden? Drygt 2 500 kr är den summa gnagarna lägger på herrkläder per år medan både DIF och Hammarby lägger 2 800 kr. Förutom kläder betyder fotboll för många att man ser på matchen och tar en öl. Jag har därför tittat på hur mycket som läggs på alkohol och här är det Hammarby som går vinnande ur striden. Deras fans lägger mest av alla jämförda parter på både öl, sprit och vin (ca 4 700 SEK/år), även om de övriga lagens fans inte är speciellt många hundralappar efter.

Inkomst och utgifter

Sammanfattat i punktform kan man alltså säga att:

  • Hammarby är störst i landet
  • AIK är mest jämställt
  • DIF är yngst
  • DIF är störst i Stockholm
  • Hammarby är mest Leksand
  • Hammarby är vänster, DIF är höger
  • DIF har mer pengar
  • AIK lägger minst pengar på kläder
  • Hammarby dricker mest alkohol

stockholmssupportrar

Klicka här för sammanställning i bildformat

Källa: TNS Sifo Life Passion

P.S. Om det inte har framgått mellan raderna i texten ovan så är det kanske värt att nämna att undertecknad är DIF-supporter.